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“Panmodern!” An Exhibition of the Mark Bloch/Postal Art Network Archive To Open March 26 to June 30, 2020 at New York University’s Bobst Library

Well, that event has now been postponed because of the Covid-19 virus.

 

MARK BLOCH with Megan N. Liberty

“I guess I’ve always had a bit of the archivist in me.”

(Portrait of Mark Bloch, pencil on paper by Phong H. Bui)

 

Mark Bloch wants to alert you to some wonderful press he received from the Brooklyn Rail regarding his show. It is a cover story in the March issue which features an interview he did there:

https://brooklynrail.org/2020/03/art/MARK-BLOCH-with-Megan-N-Liberty

Instead, he now wants to invite you to listen to his podcast which addresses the outbreak of the virus and the postponement of his exhibition.

https://soundcloud.com/user-574214392/panmodern-podcast-1

And look at his website www.panmodern.com to keep in touch.

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Joseph Beuys, Birger Jesch und die Mail Art in der DDR
Vortrag von Dr. Lutz Wohlrab

Im Rahmen der Ausstellung Korrespondenzen. Arbeiten von Birger Jesch ist am Samstag, 29. Februar 2020 der Berliner Psychoanalytiker Dr. Lutz Wohlrab mit einem Vortrag im Jenaer  Romantikerhaus zu Gast. Lutz Wohlrab, der seit Jahrzehnten Teil des weltumspannenden Postkunst-Netzwerks und mit Birger Jesch und anderen Protagonisten dieser nonkonformen Kunstform befreundet ist, weiß um die vielfältigen Bezüge zum prominenten Aktionskünstler Joseph Beuys. Dieser beteiligte sich u.a. 1981 am Mail Art-Projekt Please stamp for me von Birger Jesch, der in der DDR zu den aktivsten Mail Artisten zählte.

29. Februar 2020 um 15:00
Literaturmuseum Romantikerhaus Jena
Unterm Markt 12 a
07743 Jena
5 / erm. 4 €

Mehr Informationen hier und hier.

International Conference of the Artpool Art Research Center


February 20–21, 2020
Budapest, Museum of Fine Arts, Schickedanz Hall
 
Speakers: 
Agustina Andreoletti | Zdenka Badovinac | David Crowley | Katalin Cseh-Varga | Mela Dávila-Freire | Lina Džuverović-Russell | Meghan Forbes | Daniel Grúň | Péter György | Sarah Haylett | John Held | Roddy Hunter – Judit Bodor | Jasna Jakšić – Tihana Puc | Klara Kemp-Welch | Kaja Kraner | Emese Kürti | Karolina Majewska-Güde | Lívia Páldi Henar Rivière | Sven Spieker | Kristine Stiles | Katalin Timár | Tomasz Załuski | Elisabeth Zimmermann

 

Registration (until 17th of February): artpool40.conference@gmail.com

please indicate: • name / • affiliation / • which days you are attending
The international conference celebrates the 40th anniversary of the foundation of Artpool. It aims to map the cultural-political-historical contexts of Artpool’s activity by bringing together scholars and practitioners interested in transnational research on artist archives, progressive curatorial and museological practices, and the historiography of Cold War art scenes and networks.
 

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Soeben ist der Katalog zur Ausstellung Joseph Beuys und die Mail Art in der DDR erschienen.

Herausgeber:
Stiftung Museum Schloss Moyland
Sammlung van der Grinten
Joseph Beuys Archiv
des Landes Nordrhein-Westfalen
Am Schloss 4
47551 Bedburg-Hau
www.moyland.de

In Zusammenarbeit mit dem Wohlrab-Verlag. Hier bestellen.

Mit Textbeiträgen von Alexander Grönert, Barbara Strieder und Lutz Wohlrab.

54 Seiten mit vielen farbigen Abbildungen von Jürgen GottschalkJoseph W. Huber, Birger JeschRainer Luck, Oskar Manigk, Wolfgang Petrovsky, Robert Rehfeldt, Jürgen Schieferdecker, Rolf Staeck, Joachim Stange, Lutz Wierszbowski, Lutz Wohlrab und Ruth Wolf-Rehfeldt.

9,90 €

ISBN 978-3-935166-63-8

Mehr Informationen.

The Eternal Network

28 Jan – 01 Mar 2020
Haus der Kulturen der Welt
John-Foster-Dulles-Allee 10
10557 Berlin
https://www.hkw.de/

The Eternal Network is a group exhibition about the persistence of networks, with a focus on their potentials and limits in response to current social and technological changes.

In times of environmental and political turmoil, networks have lost their mass appeal and are the subject of widespread backlash: blackouts, propaganda, hate speech, addiction, and a human desire to disintermediate from the platforms of surveillance capitalism. Still, networks are ubiquitous, and thus both the poison and cure for the act of organizing within activism and politics alike. With the now more tangible limits of networks in mind, the exhibition asks how effectively they respond to future models of sociality, technology, and politics.

Starting with the 1960s concept of “The Eternal Network” by Fluxus artist Robert Filliou, the exhibition features a reference system with three lists of terms, quotes, and visuals that highlight histories and transformations of net cultures. Through new interpretations of archival materials, a series of “Revisions” presents select net culture projects from the 1990s until today. If “The Eternal Network” notion predicted new forms of exchange in an emerging global world, the critical net cultures featured in the Revisions similarly speculated on cultural practice in relation to the emerging infrastructure of the web and society after globalization.

By connecting “The Eternal Network,” critical net cultures, and contemporary artworks, the exhibition closes the loop between the pre- and post-internet moments. With the backlash against networks in mind, it re-examines the legacies of critical net cultures, asking if and how they will continue to have an emancipatory relevance in the future.

More information.

Networks are everywhere, whether personal or organizational, for social or business life, centralized or decentralized. Leaving behind a decade marked by a backlash against the Internet and the network society, transmediale 2020 End to End focuses on forgotten and potential futures and re-evaluates networks and their limits. European critical Internet cultures that emerged in the 1990s serve as a starting point: They consistently provided alternatives to Silicon Valley’s centralized business models and to the belief that problems can be solved quickly and easily with new technologies.

Where are the limits of Internet-based networks? Is there a conceivable counter-power power? What alternative technological models and cultural narratives are needed to construct the principles of end-to-end communication anew? These questions will be explored at HKW in talks, screenings and the month-long group exhibition The Eternal Network. It shows around 15 artistic positions that question cultural and technological networks and rethink them in relation to contemporary urgencies. The film and video day Streaming Life with short film screenings, a lecture screening, talks and a feature film introduces both artistic and documentary perspectives on the discourse about the history and future of digital and analog networks.

More information.

Schriftenreihe des Sächsischen Landesbeauftragten zur Aufarbeitung der SED-Diktatur, Band 5

Dresden, Anfang der 1980er Jahre: Mit Witz und politischem Hintersinn entwickeln junge Künstler Ideen, die auch über die DDR hinweg Resonanz finden. Doch nicht nur das – sie geraten so auch ins Visier der Stasi. Jürgen Gottschalk, einer der wichtigen Akteure der Szene, beschreibt in seinem Buch, wie die Stasi vorging, um ihn mundtot zu machen: erst Berufsverbot, dann Haft, schließlich vom Westen freigekauft. Kontrastiert werden diese Erinnerungen durch Auszüge einer Diplomarbeit »seines Stasi-Offiziers« zu dem Fall. Entstanden ist ein authentisches und persönliches Buch, das hautnah miterleben lässt, was »Zersetzung« praktisch bedeutete. Der Leser erfährt zudem, wie die Verfolgung bis in die Gegenwart nachwirkt und welche Strategien Jürgen Gottschalk nutzt, sich der Vergangenheit zu stellen. Sein Engagement in der Gedenkstätte »Bautzner Straße« und sein Wirken im Theaterstück »Meine Akte und ich« der Dresdner Bürgerbühne sind da nur zwei Beispiele.

Jürgen Gottschalk, Jahrgang 1951, eröffnete 1979 seine eigene Druckwerkstatt in Dresden. Nach Berufsverbot und Haft wurde er 1985 von der Bundesrepublik freigekauft. 1991 kehrte er nach Dresden zurück, wo er zwölf Jahre die Siebdruckwerkstatt im Kulturverein »riesa efau« in Dresden und für zwei Jahre die Grafik-Werkstatt des Landesgymnasium »St. Afra« in Meißen leitete.
Heute, als Rentner, erzählt er seine Geschichte als Zeitzeuge in Schulen oder der Dresdner Gedenkstätte auf der Bautzner Straße.

 

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Oder ohne Versandkosten hier.

E D I T I O N # 2 Jürgen O. Olbrich

Donnerstag 12. Dezember 2019, ab 19.00 Uhr

Für die zweite Ausgabe der «M.F.F. Edition» befasst sich Jürgen O. Olbrich mit dem Händeauflegen auf sowohl Körper, Schriftbild und Kopiergerät. Unter dem Titel «on fingers on» widmet er sich den Möglichkeiten des Kopierens auf Papier mit Braille-Schrift und den dabei entstehenden Schattenspuren und Entfremdungen.

Museum für Fotokopie / Makroscope

Friedrich-Ebert-Str. 48, 45468 Mülheim an der Ruhr

weitere Infos: www.makroscope.eu 

Dennis Vollmer am 

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